Salam utk semua...amacam hari ni? Harap2 semuanya baik2 saja. Last weekend, saya balik kampung berseorangan disebabkan mr hubby de program Jelajah Basikal Negeri Sembilan di Pilah. Memandangkan yang saya akan makan hati duduk kat rumah bersama-sama dengan yang tak dikehendaki, i've decided nak balik kampung. Kebetulannya ada pulak majlis kenduri kecil-kecilan untuk bebudak yang nak bersunat. Anak-anak sepupu saya Arash, Ikhwan dan Syahmi. Plan in mind boleh makan nasik kandaq sekali..Penat pun penatlah dalam bas. Risau jugak takut jadi apa2 memandangkan keadaan yang macam ni doktor tak galakkan jalan jauh. Tapi diri ini tawakal saja.
Cerita pasal adik beradik ni macam2 ada. Lain family lain ragamnya. Macam tu jugak dengan family kita orang. Maksud adik beradik adalah sedara mara pakcik makcik sepupu sepapat gitu la. Almaklumlah, bila duduk dekat bau tahi kan. Benda ni dah lama jadi, dengki mendengki busuk hati tu biasa lah dah nama pun melayu. Yang bermuka2 kat depan baik kat belakang mengata n menyampai tu adatlah. Whatever pun as anak sedara we should respect our pakcik makcik la no mattter apa masalah dan kedengkian dia terhadap parent kita.
Di bawah ni adalah status yang di update oleh my cousin:-
"I just dont understand with some of the people ni.. supposedly with family member we should not have this kind of busuk hati each other right? Ni tak dengan family which is your makcik, pakcik pulak dijadikan macam musuh.. busuk hati.. apalah sangat kesalahan orang tua tu.. ?? :( maybe mentality lain kot.. personally me i would respect my makcik & pakcik with no doubt! respect each other while they still with us .. is this the way we want to show our kids how to respect older people when our heart is full of negative thoughts? I definitely do not want to raise my kids with hate, anger and all negative thoughts.. muhasabah diri, look at ourselves, kalau kita berduit,kaya raya after wajibnya tanggungjawab kepada family and mak bapak the one we should help is family means sedara mara. Really i just dont understand..:("
Yes, i admit that orang yang empunya status ni memang baik, respect orang tua. Tapi dia pernah ke amek tau kenapa benda tu terjadi? Mak bapak dia perfect ke? I dont think so, sbb nampak sangat dorang hipokrit kot. Father saya, orang yang paling baik saya rasa n xpenah nak amek port pasal dengki mendengki dgn sedara dia sendiri. Kalau sedara kita senang alhamdullilah la kan..kalau boleh tolong kita tolong. Tapi start abah saya pencen dan membesarkan pondok kami di Penang (berdekatan dgn umah sedara) dah mula nampak busuk hati tu. Kenapa? Kan setiap orang dapat pembahagian harta melalui Faraid seadilnya? So whats the problem? Sedara lelaki dapat 2 bahagian whila pompuan dapat 1 bahagian. Salahke bapak saya besarkan umah di atas harta / tanah dia sendiri? Dia bukannya menumpang harta bini dia macam orang lain tapi nak mendengki pulak.
Harta dunia ni tak bawak kemana pun. Itu duit penat lelah abah bekerja selama 20++. Lagipun kami dah puas duduk pondok kecik yang bila berjalan pun bersentuh satu sama lain. Kat situ kami makan kami minum kami tgk tv kami tidor. Hanya ruang itu sahaja. Saya sedar betapa susahnya kami dulu but we enjoyed life to the max. Rumahku syurgaku alhamdullilah tempat kami berteduh sampai la dah kerja. Tapi bila dah senang sikit, ada pulak pak cik mak cik yang dengki. Sampai sanggup berpaling tadah dan jilat balik ludah yang pernah diludah sewaktu dulu.
They just dont remember, macam mana dorang bergaduh sampai jadi kes polis dengan orang yang dorang baik sampai masuk dalam kain orang tu. Lupa ke, anak orang tu penah cakap makcik dia beruk. Huh senangnya maafkan orang yang tak patut dimaafkan sbb tak pernah nak insaf walaupun bapa dia yg perut hijau tu dah mampos!!
Tapi yang paling teruk saya tgk, abah saya dimaki macam org bodoh, tapi abah sabar je. Ya dia mmg org yang penyabar. Kalau dia marah sgt tu mmg dah x boleh tahan la tu. Tapi ada lagi sedara dia yang macam gunting dalam lipatan menikam dia dari belakang. Dorang lupa ke sapa yang tolong bagai nak rak masa kenduri kawen anak2 dia? Dasar tak kenang budi. Samala jugak sorang anak dia yang tak respect abah n mama as pakcik n makcik dia. Sangat kurang ajar org itu. Huh memang sakit hati. Masa abah sakit masuk hospital puasa haritu, pompuan kurang ajar tu boleh cakap "tu baru sikit tu" apa maksud dia? Baik ke ckp mcm tu padahal pakcik ko ni mati-matian tolong sempurnakan majlis kawen ko sampai dah beranak 5 orang. Itu pun tak boleh fikir. Saya mcm nak advice je mycousin ni dont trust her mom sbb tu semua orang tak suka cakap dengan dia. Sebab dia tu lalang suka bercerita hal orang pd orang yg kami x suka. Lepas tu suka berlakon macam kami ni semua jahat dekat dia.
Saya memang tak puas hati langsung. Nanti nak repon kat fb dia. Banyak lagi yang nak diceritakan tapi masa suntuk, pasni nak pegi KDN ada perjumpaan dengan KSN pulak.
Later kita sambung...
No comments:
Post a Comment