Monday, October 31, 2022

FIL

Assallamualaikum WBT Salam 31 Oktober 2022 Banyak nak cerita, moga jadi iktibar di masa depan. Kisah keluarga mertua. Ibu mertuaku, adik2 iparku. Ibu Mertuaku,tidaklah kejam tidak lah macam ibu tiri. Tapi rasanya sukar untuk dia terimaorang luar untuk dilayan seperti anak kandung. Ada few story yang buatkan aku terasa hati. Tapi adatlah kita orang luar, mana senang nak masukkan diri dalam keluarga dia orang. Fine. Aku dan suami survived for 11 years tanpa bantuanmereka. Anak2 jaga sendiri. Nak simpan sini cerita ibu mertua yang mulutnya laser dan pilih kasih. Dia sayang anak perempuan dia, cucu dari anak perempuandia dan anak lelaki bongsu dia. Kami ni dia pandang pun tidak, tak tahu lah apaada dlm hati dia. Dulu masa mengandungkan Abg Qayyum, masa tu dah almost 8 months. Depan arwah nenek Batu Pahat, mak kepada mak itam, masa tgh mkn katdapur. Tak semena-mena depan orang tu dia sound. "Kau beranak esok, suruh mak kau jaga." berubah terus muka aku. Malu dekat nenek dan mak itam. Nenek pun cakap kesian kau, duduk la sini mak itam ngan nenek boleh jaga kau. Tak pernah dan tak terniat aku nak suruh dia jaga aku. Sebab aku tau dia sibuk jaga cucu anak Dila. Sayang sangat anak2 Dila, nama meniti di bibir la. Aku tahan je tak melawan sbb fikir mak mertua kan. Ada sekali tu, dapat ikan merah dari Sabah (Boss KUSS bawa balik). Aku ni x reti masak, cakaplah dekat dia nak minta tolong masak asam pedas johor sbb xpandai. Adik dia cakap, ko nak buli mak eh? Sampai sudah, last2 rasanya aku sendiri yang buat kot sbb teringin. Mengidam. Ada 'mak' pun tak macam mak. Masa Qayyum 5tahun, dia kena kayap belakang badan dia. Minta tolong la sapa yg ada kat seremban masa tu. Suami duk jauh, kerja kat Tangkak. Aku punya la risau, xpernah ada pengalaman kena kayap mcm ni. Dia dgn Dila boleh x mau mai tengok sbb tau jangkit kat cucu dia. Dia dgn pak mertua mai la jugak sat sbb Si Nuar ajak dtg tgk cucu sakit. Tu pun reaksi dia aku ingat sampai sekarang, dia duduk kat sofa dari jauh je dia tengok qayyum. Aku pun sedih nanges2 tepon mama suruh mai Seremban tengokkan Qayyum. Mama mai naik bas sorang2 masa tu, abah ada hal lain kot. Mama bawak ubat dr penang, Lynn mak kawan qayyum pun siap cari org buat ubat untuk qayyum. Dari rembau hantar mai seremban. Mana family mertua? Dila kata sorry xdpt mai sbb takut jangkit. Terang2 dia cakap. Sedihnya hati. Bila qayyum dah besaq dia sendiri tau, nenek bila salam dia mcm biasa jer, kalau salam khalisha anak dila siap sapu kepala lagi. Aku x ajar pun dia cakap macam tu, tp budak kecik pun dah nampak nenek nya pilih kasih. Ada satu hari ni, nak bangun pagi, qayyum sekolah di LC Rembau. Ada penyengat sengat qayyum rasanya, masa tu nampak dia mcm menggigil ketaq kena sengat. Kelam kabut la pi start kereta bateri pulak lemah. Duk fikir2 macam mana nak bawak qayyum ke klinik. Call la pak mertua minta tolong datang bawak g klinik. Dalam 5 ke 10 minit kemudian dia call. Farrah, sorry lah abah tak dapat datang. Khalishah tengah tidur. Aku dengar la suara mak mertua aku cakap2 kat belakang suh bagitau cucu kesayangan dia tidur. Sedihnya hati aku masa tu. Aku mana la ada sedara mara kat seremban ni. Jadi aku pun call la Diddy kawan UiTM dulu. Laki aku x suka Diddy sbb dia kata Diddy tu lelaki. Tapi Diddy ni ada jiwa perempuan, aku kenal dia aku tau la. Bila call, berdesup dia mai kelam kabut tengok tempat kena sengat tu, bawak pi klinik. Hati sapa tak terasa. Ni antara scene yang aku ingat segar bugar di ingatan ya. Tak boleh lupa. Maafkan mungkin boleh, nak lupakan tidak sesekali. Next cerita akan bersambung ya.

No comments: