Wednesday, October 13, 2010

Persiapan tunang II

Last friday, 8 Oktober 2010 saya & my future fiance amek cuti nak pegi cari barang tunang. Destinasinyer adalah sekitar Jalan TAR & Masjid India. First sekali kitaorang cari kain baju khutbah / akad nikah nak buat hantaran. Memang kelakar, dah la tak plan nak kaler ape tapi sibuk nak beli. Pilih punya pilih we both pilih kaler gold untuk nikah. Mulanya saya berkenaan Lace hitam + maroon / silver. Tapi bile difikir balik, macam tak sesuai la pulak time akad pakai baju kaler garang kan. Setelah we both setuju kaler gold yang dipilih, tak lupe jugak saya beli kain samping untuk hantaran my fiance nanti. Kain saya entahlah no idea nak cakap cantik ke tak, tapi biasa2 jer. Kain lace yang simple & ade sikit labuci kat bunga kain lace tu so tak payah lagi nak add up beads dan for sure baju tu boleh dipakai untuk ape2 majlis pun (if badan tak mengembang lagi) kuang3x..

Next, Mr. D cari sejadah dan telekung untuk saya. Memang sangat konpius, banyak sangat pilihannyer. Saya berkenan kain telekung kain cotton Paris tu, memang sangat best kainnyer pastu coraknyer tak melampau la. Dengan lagi satu kain ape tah, ade plus kaler light cream + green pun sweet jugak. Pilih punyer pilih, baru saya terperasan corak kat cotton paris tu macam ada sign salib. Jadi saya pilih la yang satu lagi. So settle di situ la..

Then, next item yang nak cari adalah cincin merisik dan cincin tunang. Kirenyer 2 bentuk cincin la, satu belah rotan satu belah kayu. Huhuhu Sebenarnya saya ni tak suka pakai cincin jadi saya pilih yang simple2 aje, tak ade pun diamond2 ke batu bata ke. Just a simple ring, tapi Mr. D cakap cincin tu besar. Kuang3x ok what...sape yang nak pakai? Market price untuk emas adalah RM148.00 tapi di Masjid India average RM130.oo sahaja katanya sebab dorang ni jual wholesale. Tapi kene pandai pilih la design yang diingini, so far okla..ade gak design yang baru tapi yang pelik2 pun banyak jugak. Kat sana dia banyak kurangkan harga upah. As i know, kalau kedai emas yg dah establish macam Poh Kong, Sri Pinang and whatsoever, dorang ni ade union yang akan tetapkan berapa harga mas segram. Kiranya dorang ni pakat2 la..so itu la rate nyer...Ape2 jela..wat ape nak pening2 pikir kan. Relax sudah jangan serabut. Dah dapat 2 bentuk, kitaorang chow jer la..

Next, alang2 di masjid india ni banyak la akal saya kan. Berkenan tudung la, kaftan la, kain pasang la..Mr. D layankan ajer..Pastu kita orang layan berkaraoke sampai pagi. Ayuh2 joget sampai pagi.. :) Sungguh penat hari itu, but it was fun. Hampir 2 tahun couple (without declare) akhirnya kitaorang gi shoping barang kawen...memang sangat kelakar + tak percaya. Betol ke?? Huhu layan jer..

Next entry cerita persiapan dekat Penang pulak yer..daaaa

2 comments:

Queen Anne said...

tahniah farrah!!

best x da bertunang?? hehe...

Izanni Ismail said...

haha..xsempat nak feeling lagi la..