Assalammualaikum..Selamat pagi dan semoga semuanya baik-baik saja. Tinggal 3 hari lagi je saya akan melapor diri bertugas di tempat baru. Berdebar-debar pun ada. By the way, all the best untuk adik-adik kita yang akan mengambil keputusan SPM hari ni 21 Mac 2013.
Yang kat atas tu selingan jer, yang sebenarnya nak bercerita pasal event di Kompleks Sukan Paroi semalam. Encik suami ada terlibat dengan majlis ni. Mula-mula teringin juga nak mengekor bawa si kecik Ahmad Qayyum pegi tengok fireworks. Tapi dah penat sangat balik kerja then pergi klinik check up Qayyum 10 months sampai ke petang terasa malas pulak nak join nyer. Malam rasa nak pengsan pun ado. Tunggu dekat pukul 12 tgh malam, encik suami tak balik-balik. Kita pun mesagge la tanya kenapa pastu jawabnye 'ade kes kat sini'. Risau jugak ape ke pulak kesnya kan.
Sampai je rumah, encik suami pun terus bercerita. Rupanya ini kisah sedihnye. Seorang bayi berusia 18 bulan maut apabila gimik majlis perasmian padang bola sintetik yang menerbangkan helikopter control hilang kawalan. Kipas helikopter tu terkena pada kepala bayi yang sedang nyenyak tido di bahu bapa dia. Aduiiii sedihnya..kalau la jadi pada diri sendiri. Mau meraung kat situ jugak. Bapa bayi tu pun cedera dan menerima jahitan di kepala. Tapi yang pentingnya bayi tu dah meninggal. Alfatihah. Cerita lanjut boleh baca kat sini.
Disini saya nampak ada beberapa perkara yang dipandang ringan oleh organizer event tersebut. Dah tentulah penganjur majlis tu jabatan belia dan sukan negeri sembilan. Menurut kata encik suami, lack of security. Tak kira lah keselamatan orang awam ke, Menteri Besar sendiri pun tidak di escort. Polis pun tak ada. Rela berapa kerat je nak kontrol crowd yang ramai.
Sebelum mereka fikirkan gimik yang nak dipersembahkan pada hadirin hadirat dia orang tak fikir ke faktor-faktor keselamatan yang perlu diambil kira. Sampai hilang nyawa anak orang. Fireworks pun betul-betul depan pentas VIP. Buat nya tersasar ke terbakar ke, Jabatan Bomba pun tidak di 'invite' untuk turut serta dalam majlis tu. Ni pasal heli kontrol pulak, biasanya orang main benda tu dekat open space, tanah lapang yang tak de orang semua pasal ciri keselamatan la. Tapi boleh pulak dia orang terbangkan menatang alah tu depan stage VIP depang orang awam. Bila dah tersasar sape la nak menjawab? Kalau kena anak saya memang dah meroyan kat situ dah. Adoi..memang hal ni sangat-sangatlah memalukan Jabatan Belia Negeri Sembilan yang buat kerja lebih kurang. Patutnya lebih belajar macam mana nak anjurkan Majlis yang involve orang ramai, VIP pun tak macam VIP dah, lepas tu orang berebut-rebut bola yang diberi percuma sampai terpijak2 la orang. Mana Anggota Keselamatan yang sepatutnya mengawal benda ni? Mana? Takde.
Menjawab la korang nanti. Alfatihah untuk arwah adik Nur Damia Husnina dan takziah kepada keluarga beliau. Sedih sangat dan dapat juga merasakan kesedihan keluarga mangsa.
Bilah helikopter yang 'meratah' kepada adik Nur Damia Husnina sehingga terkoyak dan nampak kulit kepala. Nauzubillah.. Semoga roh mu aman di Sana sayang..

No comments:
Post a Comment