Wednesday, December 2, 2009

Dilemma..

Miss F : Tension la nak shopping2 sekarang, nak cari baju susah, suar semua tak muat, seronok je tengok orang lain kurus-kurus. Cemane ni, fara da gemok mcm badak.

Mr. D: Tak payah la nak membebel, pikir balik salah sape? Bukan orang tak tegur, tapi ape tindakan fara buat? Cukupla, da letih dengar.

Miss F: Fara tau la tapi dengan sape Fara nak ngadu, da tak de sape2 dah. I'm trying tp mental fara tak kuat. Pastu nak kene jage hati semua orang.

Mr. D: Takyah cakap byk2 pikir balik sendiri. Ade wat exercise? ade control makan?

Miss F: Alaa abg tegor pun mase fara da gemok. Fara pernah merasa jadi kurus, sbb tu skrg ni rasa sgt obvius gemoknyer.

Mr. D: Dah la malas nak cakap ape2 lagi. Pegi tdo jangan fikir yang bukan2.

Miss F: Klu abg rase fara da gemok sgt, abg cari la org lain. Nti abg malu jalan ngan budak gemok ni..Pegi la cari yg sepadan dengan abg. Fara gemok.. :(

Mr. D: Selamat Malam. Bye..

Tuuutttt...talian pun diputuskan.

Sekali lagi aku menangis mengenangkan badan yg sangat gemok. Aku memang dah lama sedar, tapi duk wat derk jer, ye la sayang lagi dekat makanan dari badan sendiri. Tak pun dengan senang hati terima bila dipelawa untuk dibelanja makan. Huhh..memang kene buang la tabiat tu. Dalam erti kata lain, pantang orang nak belanja semua on.

Rase kurus macam dulu lagi la konon. Berat dah naik berganda-ganda tapi tak realize lg. Jelesnye tengok orang boleh pakai baju ape je pun. Mr. D pulak asyik suh pakai baju sopan, kalau la baju besar sekalipun aku pakai, tetap nampak ketat jugak. Macam mane nak wat? Pastu dengan diri yang perasan kononnyer kurus, taknak pakai baju besar2 kononnye mcm kampung (mmg pun aku dr kampun melayu) tak glamor la, ape la beli je baju yg berkenan (untuk orang2 kurus sahaja), pastu last-last pass kat Fatin keding tu. Pastu kat aku tinggal baju makcik2 jer dan semua tu buat aku takde mood nk hangout dengan kengkawan.

Macam mana aku sedar yang aku ni da gemok melampau?? Through BMI (Body Mass Index) atau dalam bahasa melayu nyer IJM (Indeks jisim tubuh), dah bertahun2 tak kira BMI, just duk anggap berat badan aku yang ideal ni. TUP2 tekezut aku, i'm overweight..hukkk3x Kiraan nye mcm ni :-


Aku dah tergolong dalam lingkungan Pra-obes. Hukk3x sedihnyer, so sekarang aku kene bertungkus lumus nak kurang kan berat badan. Bukan untuk cantik jer tapi untuk sihat jugak, bile dah obes ni macam2 penyakit leh hinggap. Tak nakkkkkkk...Mummyyy hellpp..Pastu bile da obes cemane nak kawen, nanti tak leh pakai baju cantik & sexy. Pastu asyik nak mendengar jer kutukkan2 orang yang tak sedar diri (ye la mcm la aku mintak duit dorang utk hidup kan??). Satu lagi memang pun aku rasa tak selesa sebab rasa mcm badan dah berat. Stamina pun kurang, bayangkan org lain lari 2 round padang baru 4 minit, aku?? 6 minit taw..Macam mane la tak rasa rendah ni, mmg sgt low confident level, dan malu dgn org2 di sekeliling.

Sekarang ni, aku nk kurang kan makan, bukan tak nak makan terus, just nak kurang kan jumlah or kuantiti makan. Then nak ler buat exercise cket. Buat aper? Belly dance & senam seni malaysia yg telah dibeli dan di copy (sory KEKWA), main gelung rotan kat umah + skipping. Nak jogging malas + xde gang, nak gi gym? Mcm tak sesuai jer. Kalau la berduit leh la hire instructor, sampai ler aku kurus. Mr. D tu mmg la instruktor sukan, tp dgn aku ni die xleh nk instruct pasal 'lemak' banyak sangat aku ni. Manja tak kena tempat. Nafsu makan membuak2 ade time yg addicted chicken chop, ade time yg nk makan nasi kandar.. Cemano tu??

Sebenarnya aku teringin nak aktif balik macam dulu-dulu. Haaa.. ape lagi nk join kebudayaan la, tapi malangnyer, Mr. D tak bagi. Die ckp kalau fara nak join, kita putus, pastu da kurus baru sambung balik. Ade ke patut?? Takut2 time tu aku pun da jumpe orang lain. Heee...Kalau nak pun pegi aerobik kat tempat yg dekat2 (presint 9 = ahad 8am, kat seblah teja tu). So, redha je la. Sebabkan die ade pengalaman pahit, aku pulak yg jadi mangsa. Huhuhu tapi bagus jugak ler ade orang jage kan?? hehehehe Pastu, today aku bawak jajan yg masih ade kat umah tu utk dikongsi / diberi kt org2 ofis ni. Sharing is Caring rite?? So doakan lah supaya aku dpt kurus kan badan..opsss salah bukan kurus, tp kurang kan berat badan. Copp!! Sempena my best fren's wedding pun this coming March 2010 aku nak kurangkan berat badan...Caiyookkk2 utk aku.. :)


2 comments:

zie idris said...

aku sokong..kurus..bli..apple ijau,biskut kering,oats mcm aku wt kat baiduri dulu...ni ang trn naik tangga je..especially pagi2...heheh..
chayiok..support dari aku..

farrah said...

thanx my dear zie..aku pun tringin nak wat cam ang..serious takutttt sgtttt..thanx for d support.. :)