Tuesday, March 16, 2010

OPS Unit Khas Bergerak Sabah Part II

Bersambungla cerita pengalaman seterusnya di sabah.

8hb March 2010

Bangun tido pukul 530am, celik pejam celik pejam bangun jugaklah mandi2. Huh awalnya da cerah, 630 am berkumpul dan bergerak pegi breakfast dulu. Apa mau makan pagi2 buta ni (kalau di semenanjung la)selera tak mari lg lor..huhu biasa bfast pun pukul 730 & above. Huhuhu..tp nak tak nak telan la jugak nti lapar, dah la nak masuk pendalaman ni. Sebat je nasi goreng + sosej & air teh o suam.

Lebih kurang pukul 7am++ bergerak la kami beramai2 menaiki cruiser jabatan (lebih kurang 7biji la) menuju ke kampung Dalit, Daerah kecil Sook, Keningau. Perjalan lebih kurang 2jam++, erm boleh tahan teruk jugak jalan kat sana. Batu kelikir, berbukit bukau, jalan penuh berdebu. Ala2 masuk dalam kabus, tp bukan kabus ye, debuuuu semata2. Jalannya sgt la boring sbb yg ada pun hutan2, sgt dalammmm.

Pukul 9am++ la sampai kat Kg. Dalit tu, terus semua siap2 tempat segala sbb da ramai org kampung yang duk menunggu. Tn Haji Noorzain yg bagi taklimat ringkas pasal pendaftaran ni. Dah nama pun Ops Bersepadu, turut serta JAINS, mahkamah, majistret, polis, Rela, Imegresen, SPR pun turut serta dalam operasi ni. Mmg ramai dan meriah, cuaca pun boley tahan panasss...

Pukul 1pm, lunch. Ermm..makan ape yea ditengah2 kampung yg keliling hutan ni?? He..bunyi cam best je ayam masak kicap & telur sweet sour + ade la sayur cket2 kot. Lapar..terpaksa la ku telan jua. Bila teringat memang la meloya2 rasa, tp alhamdullilah la dari takde. Sian ktorang kan?

Operasi ni adalah operasi bergerak untuk mendaftar kad pengenalan dan surat beranak. Macam2 ragam orang yang datang. Yang xbest nya kawan2 mrk yang di sempadan (bkn kwn saya yer)pun datang menuntut hak org malaysia, mana boley bahhh..Especially org Indon & Philiphine, jadi disebabkan tu la wujudnya panel2 temuduga. Khas untuk detect sapa yg betol, sapa yg warganegara & sapa yg menipu.

Di Kg Dalit ni, ada 2 org dari semenanjung yg terlepas & terperangkap kt sana. Hehe kesian, da kawen org sana terpaksa la tinggal kt sana. Maybe ada la perkara yang tak membolehkan mereka keluar. Very dangerous u..Sorang org perempuan dr Petaling Jaya, KL & the other one Chinese male dr Pahang tp kerja kt Sg Buloh. Sian dorang, anak da besar baru nak buat surat beranak. Senang2 kat sini terpaksa jd hamba abdi kt sana. Takpela dah jodoh & rezeki korang kat sana kan. Ok jugak kan, makanan pun semua yang sihat2 jer, sayur tanam sendiri, padi tanam sendiri, kijang, rusa, ayam semua pun buru sendiri. LIving cost sgt la rendah kan?

Tapi sian tgk org2 kampung ni, kebanyakkan nya comot2, org susah. Air pun pakai air bawah tanah yang di pam (actually aku xtau apa nama sbnar pam air tu)Alhamdullillah la org2 kampung kat semenanjung ni kan?

Ktorg register org2 kampung ni sampai lebih kurang pukul 6ptg. Pastu packing2 barang & balik pekan keningau. Pastu makan dulu, balik hotel, mandi, then terus tido. Esoknya sama je la perjalan tu.

9hb March 2010

Sama je jalan cerita nya mcm 8hb. Tapi ni hari terakhir la operasi di Kg Dalit tu.

10 March 2010

Sama jugak gerak dr Keningau 630 am, sarapan tup tap tup tap dlm pukul 10 la jugak sampai sana. Orang kg x ramai sgt di Kg Mansiat. Register la sampai petang, pastu balik keningau. Happy sgt sbb esok nak balik ke KK pulak pastu friday blk putrajaya..yeeeeyyyyyy!!!!

11 March 2010

Favourite time, 630 am siap2 sarapan & terus gerak balik ke Kota Kinabalu. Finally..huhhh tp x terus blk hotel sbb masih awal, jd aku lepak kat JPN KK. Kak Siti Razam yang anta blk hotel n bawak jalan2 kt pasar philiphine, katanya kedai kawan dia so dpt la barang murah. Kebetulan time tu jumpa 2 org staff dr putrajaya, so jalan sekali jer la. Aku x beli apa pun memandangkan ongkos kurenggg, cuma beli gelang mutiara yg biasa jer harganya untuk Neniy sbb 13hb dia wat kenduri doa selamat. Bagi membalas selendang yg dia bg aku pun beli la gelang yang x seberapa tu sbgai cenderahati.

Kat housemate ke, ex collegue ke, anak2 buah ke tak dpt beli apa2 sbb i have no money la. Tp next time insyaallah yer ada la habuan korang.

Petang tu, lepak kat bilik tp cari KFC dlu untuk dinner then tgk tv pastu tdo kat bilik. Bosan kan?

12hb March 2010

Pagi2 lg cari bfast KFC, tunggu org bukak la kfc tu. Hehehe takut nanti lapar, mmg la dlm flight ada makanan tp cket sgt x puas la. Pukul 10am Abg Awg Danan jemput p airport, tuptap2 flight delayed 1/2 jam, pastu bila semua da masuk pun terhegeh2 lembap nak fly, 3.30pm baru sampai KLIA. Mengamuk la si Mr D yang menunggu lama. Kata 3.05 sampai tp pukul 4 br kuar. Uhukkk3x nak wat cemane bkn farra yg bawak kapal terbang tu..I'm Sorry :(

Overall tu la citer nye, belom detail tu sbb aku mls la nk mengaran2 keje banyak, HRMIS la, nak wat claim la nak jawab aduan la..nak mengelat la..hehehe
Next time klu berkenaan aku karang la lg yea..
daaaaa

No comments: