Tuesday, May 24, 2011

Cerita 5S di Ofis~~

Holla everyone..hows ur day? Semoga happy2 semuanya. Saya masih merindui dan menunggu kepulangan Mr. Hubby yang tetibe dah extend sehari yer..Huuu kesunyian la lagi malam ni. Bukan apa sekarang ni tengok tv je byk cite hantu..Almaklumlah..sorang2 nanti teringat.

Ok..kembali pada tajuk entry di atas. Ofis korang dah 5s ke? Seiri Seiton Seiso Seiketsu & Shitsuke..Kat ofis kitaorang ni sibuk melayan audit 5s ni. Kelakar la sebab semua benda nak kena tagging. Sampai kan ada yang berkata logik;
"Kat umah tak tagging pun, tapi jumpa je cari pisau.." hehehe
Ye la supaya lebih tersusun kan. Kalau Organization korang dapat sijil 5s ni means bersih teratur la workstation korang. Bukan tu saja kena pastikan yang workstation korang tu bersih daripada habuk2 yang tak diundang dan lain2 'dirt' yang nampak. Kene la selalu sapu dan sisihkan benda2 yang dah tak diperlukan di tempat korang.

Okay yang tak boleh tahannya alat2 tulis ni pun demand jugak nakkk jugak parking sendiri. Hehehe contoh..dalam drawer korang tu kene la wat partition untuk letak pensil, pen, eraser, paper clip, bullet stapler dll. Hehe sory la tak de pic nak tunjuk bagi memuaskan hati korang sebab drawer saya tak buat macam tu. Macam la tak de benda lain nak belek kann??

So..auditor dari MPC datang ler nak mengaudit kitaorang nyer ofis nih. Semua dah kelam kabut bak kata orang penang kecut perot dah semua orang. Katanya auditor ni fussy. Erm...i just dont understand la..auditor ni kita bayar in order to audit us. huhuhu wutever la..So saya pun nyibuk2kan diri ler sebab dah meriah sangat org tu mengecek workstation & habuk2 segala. Saya tanya la pada sorang staff ni..

"Tadi detail ke orang ni cek??"
"A ah detail sampai kan dalam tupperware biskut pun dia check"

Seloroh ke betul2 eh? Saya pun konfius. Mungkin dalam erti kata lain, auditor tu takut kot "biskut marie" termasuk dalam bekas "biskut tiger" kot ape le rupanyer nanti? Boleh pakai tak tafsiran ni? Hahahaha

Macam2 la yang auditor ni check dari dokumentasi, filling & workstation. Tapi rasanya JPNM has no problem on this matter kot. Confirm akan dapat persijilan 5S buat keberapa kalinya tah..Congrats in advance ya...

No comments: