Kelakar jugak anak-anak buah aku ni. Anak buah? Staff2 di ofis la. Banyak cerita lawak di JPN ni especially bila berurusan dengan orang2 yang tak faham bahasa, kesulitan bahasa dan yang sewaktu dengan nya. Kalau di JPN sesiapa yg pernah hilang surat beranak akan buat cabutan kat JPN untuk dapatkan yg baru. Kalau tak hilang memangla sampai bila2 pun tak tahu,termasuklah aku ni. Nak jadi cerita, public yg dtg ke JPN bukannya tahu apa menatang “cabutan” tu kan. Bila kita advise dia buat cabutan untuk dapatkan surat beranak yg baru dia pun cakap nak buat cabutan la.
Cerita 1
Staff aku citer la, pernah sekali masa dia bertugas di kaunter, pernah public datang dengan yakin dan confidentnye (same je kan?) cakap “Saya nak buat cabutan bertuah” yang si staff ni punya la menahan gelak. Ai..bertuah la sangat kan. Agaknya public tu perasan dan cover balik “Ehh, saya nak buat cabutan”. Haa baru la betol..
Cerita 2
Ni cerita pasal telefon pulak. Unit aku ni jaga orang2 Sabah, boleh dikatakan sehari tu more than 20 times pemohon2 ni call untuk tanya status permohonan. Pastu staff ni cakap la.
Staff : permohonan sudah sampai, nanti kita hantar surat untuk maklumkan status
(contoh je ayat ni)
Pemohon: alamat nya berapa? (mintak alamat nak hantar surat)
Kedua2 nya terkedu, sbb org ni tunggu org tu cakap, org tu tunggu org ni cakap. Rupanya salah faham. Kalau di Sabah kita tu adalah awak, kalau di semenanjung pulak kita tu adalah kami. Tu yang dorang pun konpius tu. Mcm ayam ckp ngan itik.
Yang si pemohon faham, dia yang kena hantar surat untuk maklumkan status, tapi yang si staff bagi statement yg akan maklumkan status pada pemohon. Benda yg kecik pun jadi complicated kan?
Cerita 3
Bukan semua boleh berbahasa dgn baik. So apa yg boleh belasah je la kan, memang broken malay la. Ada la public datang, masalah nya agak complicated la.
Setelah bagi penerangan (yang konon2nya public tu faham) before lunch time org lain jaga kaunter. Bila time lunch org lain ganti jaga kaunter. Pastu susahla si public ni nak explain masalah dia semula. Sbb SPM dulu dia tak dapat A1 dlm subjek BM (xusre sama ada dia amek exam ke x)
Dia pun cuba explain se maksima yg boleh menggunakan perkataan yang sangat minima nyer..
“Saya tadi datang, abang badan besar, kemudian kakak kecil, mau cabut mati..”
Agak2 korang faham tak? Kalau tak familiar mmg tak faham. Sebenarnya tadi public ni datang abang yg badan besar tu yang jaga kaunter, kemudian kakak yang kecil tu bagi explain suruh buat daftar kematian. Bukan cabutan kematian. Aiyookk aku pun konpius..tp rasa cam kelakar..huhu
p/s: naik biol pikir masalah dorang ni..sabar je la
No comments:
Post a Comment