Salam..hi alls. Harap semuanya sihat. Hari ni saya tengah bertungkus lumus (yeke?) menggoogle current issue untuk preparation for exam tomorrow. Exam memasuki skim M41 Pegawai Tadbir dan Diplomatik di Sek. Presint 11, Putrajaya. What to prepare? Malas betul rasa, kalau bukan hal ‘masa depan’ dah tentu la saya akan ignore the exam.
Dulu2 saya memang berminat sangat nak sertai skim ni, dengar macam hebat jer. Alhamdullilah saya dapat apa yang saya nak. I have to get through all this without regret. No turning back. PTD is no more exclusive. Ada yang kata semua PTD ‘petak’ jer, PTD skema, PTD berlagak, Kasut PTD buruk. Erm..whatever it is, kitaorang setia memperjuangkan apa yang sepatutnya.
Cakap pasal exam ni, mesti orang tertanya2 why should I go for the exam kan? Sbb sekarang ni memang dah pegang this position. Tapi there is a different sebab saya PTD lantikan JPA not SPA. Tapi dua2 lantikan ni ditawarkan kontrak. But still we (lantikan JPA) have to go through the exam, PAC dan interview SPA untuk melayakkan kitaorang dilantik tetap.
Okay..stop bout dat. Sekarang ni I’m ‘googleing’ some topic yang saya budget mcm tengah hot sekarang. This is to prepare me, to answer the essay question. Dah lama tak mengarang dan kena banyak tengok perkataan2 yang bombastic untuk ‘mentackle’ pemeriksa.
Some of the spot question yang saya RASA akan keluar adelah….
i. NKRA & NKEA
ii. Pembentangan Bajet 2011
iii. Isu Pemerdangan Orang
iv. Isu ledakan Gunung Merapi di Indonesia
v. Isu kemalangan di Highway (focus on bus ekspress)
vi. Isu wanita pertama
vii. Isu banjir
viii. Government Transformation Plan
Kalau tak banyak pun, mesti ade sikit yang sangkut paut. Hopefully, so kenelah study smart. Smart ker? Masa pun dah suntuk sangat, balik keje pun dah letih semacam macam mana mau study.
Pengalaman before this, sangat frust kalau tak de idea nak jawab essay. Sebab kebanyakkannya memang isu semasa. Kalau menggoreng memang pandai, tapi bila dah kekeringan fakta tu yang jadi tak best. Lagi satu, English essay. Sangat tension bila time nak jawab essay tu, boleh tak ingat perkataan yang sesuai (malay word ingat tp English word tak ingat).
By the way, pesanan buat yang amek exam on 13 Nov 2010, all d best la untuk semua jangan panik2 dan jawab dengan tenang. Semoga kita semua lulus exam..
No comments:
Post a Comment