Tuesday, April 13, 2010

Herpes Zoster @ Kayap

Last saturday, aku pegi la klinik dan dgn ditemani Mr. D kesayangan. Risau sgt duk pikir penyakit apela yang jadi ni. Sakit bukan kepalang, mau kebas sebelah badan ni. Lepas tu sangat la berdenyut di sendi2 kaki ni.

Malu nak ckp kat doktor, tapi doktor ckp klu nak baik kena la bagitahu dan tunjuk. Nak tak nak, terpaksa la tunjuk tempat sulit yg selama ni aku je yg penah tgk. Merah2, pastu mcm berisi air (lebih kurang cam cacar yang mula2nya aku igt bisul) dan bengkak. Diri sendiri nak tgk pun rasa geli, tambah2 kat tempat sulit mmg sgt susah nak tgk.

Pastu doktor sahkan itu adalah kayap. OMG tersenyap kejap aku. Pastu doktor bg ubat kayap, antibiotik & tahan sakit suh aku makan sampai abis la. Doktor ckp terjadinya kayap tu maybe dlu penah kena chicken pox pastu kuman dia x abes kuar sbb tu la kena jangkitan. Uhuk3x

Tapi setelah diamati dan tanya pakar (makcik aku) kayap aku ni jenis kayap tapak kaki kucing sebab merata2 dan x tumbuh melingkar / bersusun. Orang ckp kalau kayap bersusun tu kayap ular / selendang / talipinggang, kayap jenis ni bahaya bila bercantum boleh bawa maut. Aku tgk2 balik kat peha ni, baru la realize yg kayap tu mcm tapak kaki kucing. Ish3x kuasa Allah.

Seksanya x payah la ckp, susah betol nak interpret. Dengan bengkaknya, jalan terpaksa la kengkang2 dan slow2 mcm org dlm pantang lepas bersalin la.

Aku pun dah pegi berubat secara tradisional di Ampangan , Negeri Sembilan, sape lagi yg boleh diharapkan selain Mr. D. Pakcik tu bagi air penawar, pastu dia suh rebus sireh, garam dan limau yg telah dibaca2 dan sapu kat bahagian yang kena kayap tu. Semua telah dilaksanakan.

Tapi sampai sekarang nampak sikit je perubahan, kat peha masih belum surut dan aku masih lagi terkengkang2. Masuk ni dah 2 ari x pegi keje, malu rasa kat boss, tapi nak wat cemana dah memang betol2 tak sihat.

Kawan2 doa la supaya aku cepat baik yea. Baru sekarang aku terasa susah duduk sorang2tanpa family. Terpaksa jaga diri sendiri tak boleh nak harapkan orang lain. Dalam terkengkang2 jugak la aku pegi cari makan, Allah je yang tau mcm mana sengsaranya. Tapi alhamdullilah aku diberi ujian supaya aku tak lupa diri dan sedar apa yang patut aku sedari.

By the way ada sedikit info untuk dikongsi.

Zoster ialah jangkitan virus yang menyebabkan bahagian tertentu badan seakan ditumbuhi ruam tetapi ianya menyakitkan. Kadangkala jangkitan ini mengambil masa diantara 1 minggu ke 10 hari tetapi sesetengahnya mungkin berlarutan hingga ke sebulan atau lebih.

Zoster juga lebih dikenali sebagai kayap yang disebabkan oleh virus varicella-zoster. Virus ini juga adalah penyebab kepada penyakit chickenpox (Campak). Kebiasaannya virus ini akan tinggal di dalam saraf tetapi tidak aktif setelah individu itu menghidap chickenpox. Virus inilah yang akan bertindakbalas dan menjadi aktif kembali apabila sistem imunisasi badan berada didalam keadaan yang lemah. Ia adalah punca terjadinya zoster (kayap).

Kesakitan dan virus zoster ini akan kembali berkurangan dan tidak aktif dengan rawatan herba The Tole dan neuro akupunktur. Masa rawatan adalah bergantung pada tahap kesihatan badan dan sistem imunisasi individu itu sendiri. Biasanya ia mengambil masa diantara 3 - 7 hari dan sesetengahnya mengambil masa yang lebih lama.

Kayap adalah sejenis penyakit dlm bahasa Inggerisnya dipanggil Zoster. Juga digelar sbg Belt of Roses From Hell. Disebabkan oleh Varicella-Zoster Virus, salah satu ahli keluarga Herpes Virus

Jenis-jenis
1. Kayap api
2. Kayap ular
3. Kayap selendang
4. Kayap harimau
5. Kayap bersambung (umur pendek)
6. Kayap kucing

Pantang larang
- makan makanan berminyak.
- buah tempatan tak boleh makan.
- tak boleh dengar orang goreng lauk, dan tak boleh goreng sebarang benda pun.
- tak boleh kena sabun.
- tak boleh makan buah@sayur yang menjalar/berjalur (contohnya tembikai,timun,labu)
- tak boleh makan makann yang gatal contohnya (seafood,ayam,telur)

Tips-tips
- Kena mandi selalu sebab kate opah tu kayap ni takut air
- Sapu belerang yang untuk makan kat kayap tu macam bedak sejuk. Warna die warna oren.
- Minum banyak air
- Ambik daun melur then tumbuk smpai hancur. Lepas tu campur dengan bedak sejuk. Then tampal kat tempat kena kayap
- Serbuk kayu manis dicampur cikit dengan air dan sapu ditempat kayap
- Boleh juga letak colgate
- Daun-daun dan campuran herba akar dihutan. Campur kunyit ckit. Dan ubat ni disimpan dipeti sejuk.
- Air Yaasin baca 3x dgn penuh yakin dan niatkan untuk sembuhkan kayap
- Cuba guna sedikit cuka getah (cuka yg digunakan untuk membeku susu getah)
- Gambir
- Amalkan 1 surah, Surah At-Taghabun- baca habis, amalkan seberapa bnyk dan niat utk disembuhkan dari sebarang jenis penyakit. perlu yakin.

(di copy sepenuhnya dari http://www.iluvislam.com)

So, apa kesudahannya, tunggu dan lihat la. Aku akan ke klinik lagi kot dan usahakan yang lain.
Doakan aku yea..

1 comment:

Queen Anne said...

thanks for the info babe!!