Thursday, April 8, 2010

Sakitnyer...

Bak kata Fara Fauzana padi di ERA. Apa yg sakit? Sakit bukan saja fizikal malah mental dan hati. Sekarang ni fizikal aku yg sakit (kaki seblah kanan), tapi hati ada sikit sakit jugakla.

Cerita pasal padi di ERA tu, aku dgr radio dlm kenderaan yg dibawa oleh driver ke masa on d way nak pegi ofis. Ade la sorang cikgu, die sakit hati ngan student2 sekolah beliau, kerana masing2 bukan sebok nak kejar pelajaran tapi sibuk nak kejar sape bagus. Maksudnya, sapa yg boleh dating ngan lelaki terhensem di sekolah? Ketua pengawas sekolah? Sports Man sekolah? Cikgu sekolah? (Cikgu tu pengalaman diri sendiri, tp minat je xde la sampai pg dating). Hurm..budak2 malaysia sekarang ni dah jadi American la. Means? Lepas dating dorang citer pulak pengalaman dorang dengan bangganya pada rakan2 yang lain. Ish3 sedih nye kalau mak bapak tau. Ni la semua la yg leading to sosial problem negara kita ni. Mula2 dating pastu pegang tangan pastu kissing2 pastu peluk pinggang pastu ape lagi ade la hubungan seks bebas luar nikah? Bila dah membuncit, dah beranak, ada pulak kes buang bayi. Sian bayi2 yang tak berdosa.

Jadi, puncanya kawan2 adalah pengaruh yang paling kuat pada remaja2 ni. Baik kawannya baiklah dia. Tapi entahla, should be cikgu2 pun boleh guide student. But at the same time pernah jugak dengar cite yang cikgu pregnant anak luar nikah. Hurm..belajar pendidikan tp kalah pada nafsu serakah. Wallahhualam.

Pernah keluar dari mulut seorang pelajar perempuan tingkatan lima tahun ni (bakal menduduki SPM) ada je orang tak pandai tapi berjaya jugak. Yes rite, tapi pada masa yg sama selagi mampu belajarla, u need knowledge my dear. Supaya orang respect kita. Kan advantage kalau kita punya kedua2nyer? Skills & knowledge. Kita akan lebih berjaya. Kalau skills + beauty? Pun hancur jugak, kerana mungkin sementara dan tak kekal. So, fikirkan la masa depan yg cemerlang gemilang dan terbilang.

p/s: poyos nye cik farrah izanni ni..huhu layan jer

No comments: